Academic Publications

Monograph

Comics and the Body: Drawing, Reading, and Vulnerability. The Ohio State University Press, 2020. ISBN: 978-0-8142-5772-2
[The book is now available in the open source program of OSU.]

Edited Volumes

Turning The Page. Gendered Identities in Contemporary Literary and Visual Cultures. Ed. Kata Gyuris, Eszter Szép and Dóra Vecsernyés. L’Harmattan, 2018. ISBN: 978-963-414-385-7

Kép-regény-történet: A kilencedik művészet ikonjai Magyarországon. Ed. Eszter Szép. National Széchényi Library, Budapest, 2018. ISBN: 978-963-200-681-9

Journal Articles and Chapters in Edited Collections
2020
  1. “A fantasy újragondolása és a sebezhetőség etikája Ursula K. Le Guin Szigetvilág-ciklusában” Prae irodalmi és kultúratudományos folyóirat, 2020 no. 4, pp. 79-91. ISBN: 9771585511007
  2. “Gyerekek és képregények: Egy összetett medium működése és elvárásaink története.” Mesecentrum https://igyic.hu/esszektanulmanyok/gyerekek-es-kepregenyek.html
  3. “Discourses of Trauma and Representation in Miriam Katin’s Comics.” Documenting Trauma: Traumatic Pasts, Embodied Histories & Graphic Reportage in Comics. Ed. Dominic Davies and Candida Rifkind, Palgrave MacMillan, 2020, pp. 243-262. ISBN: 978-3-030-37997-1
  4. “Avatars and Iterations in Contemporary Hungarian Autobiographical Comics.” Comics of the New Europe, Eds. Martha Kuhlman and José Alaniz, Leuven University Press, 2020, pp. 261-276.ISBN: 9789462702127
  5. Boglárka Littner. “Lines and Bodies.” Sequentials, vol. 1, no. 4, 2020. https://www.sequentialsjournal.net/issues/issue1.4/littnerszep.html
2006-2019      
  1. “Embodied Reading and Performing Vulnerability in Joe Sacco’s The Great War.Representing Acts of Violence in Comics, Eds. Ian Hague, Ian Horton, Nina Mickwitz, Routledge, 2019, pp. 89-102. ISBN: 9781138484535
  2. “Metaképregény: Az önreflexivitás képregényes poétikái.”  Intézményesülés, elbeszélések, médiumok: Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II. Ed. Ferenc Vincze, Szépirodalmi Figyelő Alapítvány,2018, pp. 95-119. ISBN: 9789638798459
  3. “Ben Katchor: A képregény túllép a próza kifejezési lehetőségein” [The title is in Hungarian, but the interview is in English] Ben Katchor: Conversations. Ed. Ian Gordon. University Press of Mississippi, 2018, pp. 152-154. ISBN: 9781496823359
  4. “A walesi bárdok újratöltve. Versadaptáló képregény és konvergens kultúra” Szépirodalmi Figyelő, no. 6, 2017, pp. 42-55. Also available online: http://www.szepirodalmifigyelo.hu/pdf/2017/SZIF_2017-6.pdf
  5. “Vizuális világalkotás önéletrajzi képregényben. Közelítések Oravecz Gergely Blosszájához,” Képregényen innen és túl: Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban I. Ed. Ferenc Vincze, Szépirodalmi Figyelő Alapítvány,2017, pp. 94-113. ISBN: 9789638798435
  6. “Touchy Issues. Visual Elements, Tactility, and Vulnerability in Postmodern Literature and Comics.” Travelling Around Cultures. Collected Essays on Literature and Art. Eds. Zsolt Győri and Moise Gabriella, Cambridge Scholars Publishing, 2016, pp. 259-279. ISBN: 1-4438-0996-9 Google Books.
  7. “Képregényes eszköztárral az identitásról: Miriam Katin önéletrajzai,” Filológiai Közlöny, no. 62, 2016, pp. 187-201. Available online: http://real-j.mtak.hu/8746/2/Filo_2016_3_mtmt.pdf
  8. “Building Visual Archives of Space in W. G. Sebald and Iain Sinclair.” Proceedings of the 11th Conference of the Hungarian Society for the Study of English, Ed. Gárdos, Bálint and Veronika Ruttkay, L’Harmattan, 2014, pp. 36-52. Also available online. ISBN: 978-963-236-943-3
  9. “Graphic Narratives of Women in War. Identity Construction in the works of Zeina Abirached, Miriam Katin, and Marjane Satrapi” International Studies: Interdisciplinary Political and Cultural Journal, vol. 16, no. 1, 2014, pp. 21-33. Also available online. DOI: 10.2478/ipcj-2014-0002
  10. “Metacomics – A Poetics of Self-Reflection in Bill Watterson’s Calvin and Hobbes and Pádár and Koska’s ‘Lifetime Story.’” Studies in Comics, vol. 5, no. 1, 2014, pp. 77-95. DOI: 10.1386/stic.5.1.77_1
  11. “’Your Species’ – The Rupture Between Man and Animal in Barnes’ History of the World in 10 ½ Chapters.” Stunned into Uncertainty: Essays on Julian Barnes’s Fiction. Eds. Eszter Tory and Janina Vesztergom, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2014, pp. 57-70. ISBN: 978-963-284-554-8
  12. “Reading “Lifetime Story” as Metacomics” Vents Alizés, vol. 2, no. 2, 2014, pp. 175-188.
  13. “Újabb ferences sermo-gyűjtemény a Karthauzi Névtelen könyvespolcán,”Plaustrum Saeculi IV. ed. Ildikó Bárczi, 2006. sermones.elte.hu/?az=344tan_plaus_szepeszter
Teaching Material for Higher Education
  1. “Sequential Arts: Moments From the Parallel History of Comics and Film.” Film and Culture [BA textbook]. Eds. Dorottya Jászay and Velich Andrea, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2016, pp. 196-209. ISBN: 978-963-284-757-3
Reviews
2021
  1. [Accepted for publication] “A review of Marie Duval: Maverick Victorian Cartoonist. Ed. Simon Grennan, Roger Sabin, Julian Waite, Manchester UP, 2020.” INKS: The Journal of the Comics Studies Society, Vol. 5. No. 2, 2021.
  2.  “A review of Paul Williams: Dreaming the Graphic Novel: The Novelization of Comics. Rutgers UP, 2020.” European Journal of American Culture, vol. 40, no. 1, 2021, pp. 93-95.
2012-2020
  1. “Ezúttal itt vagyok én is! Noelle Stevenson: Nimona, Marta Breen and Jenny Jordahl: Nagyszerű nők. A feminizmus rövid története.” [“This time, you have me.” A review of Nimona and Women in Battle.] Alföld, vol. 71, no. 5, 2020, pp. 88-92.
  2. “Rajz a túlélésért.” [Petr Sís: A fal, avagy hogyan nőttem fel a vasfüggöny mögött c. művéről] ÉS, no. 9, 2020.  https://www.es.hu/cikk/2020-02-28/szep-eszter/rajz-a-tulelesert.html
  3. “Az idegen megmutatkozása. Albert Camus-Jaques Ferrandez: Az idegen.” [Albert Camus-Jaques Ferrandez: The Stranger.] Alföld, vol. 70, no. 9, 2019, pp. 125-128.
  4. “A review of Simon Grennan: A Theory of Narrative Drawing. Palgrave Macmillan, 2017. 277 pp, 96,29 €.” INKS – The Journal of the Comics Studies Society, vol. 2, no. 2, 2018, pp. 261-264.
  5. “A review of The Materiality of Writing. A Trace-Making Perspective. Edited by Christian Mosbæk Johaannessen and Theo van Leeuwen.” Image & Narrative, vol. 19, no. 1, online.
  6. “A review of Unflattening, Nick Sousanis (2015), Cambridge: Harvard University Press, 208 pp., ISBN: 9780674744431, p/bk, £18.95.” Studies in Comics, vol.8, no. 2, 2018, pp. 262-264.
  7. “A képregényről globálisan, ma: Maksa Gyula Képregények kultúraközi áramlatokban című könyvéről.” Médiakutató, vol. 19, no. 1, 2018, pp. 97-99.
  8. “Képregény a költészet hatalmáról: Csepella Olivér: Nyugat + zombik.”  [Nyugat + Zombik by Olivér Csepella] Alföld, vol. 69, no. 4, 2018, pp. 96-101.
  9. “A review of the comics of Joe Sacco. Journalism in a visual world, edited by Daniel Worden, Jackson, University Press of Mississippi, 2015, viii + 285 pp., US$60 (hardcover), ISBN 978-1-4968-0221-7,” Journal of Graphic Novels and Comics, vol. 8, no. 3, 2017: 299-303. DOI: 10.1080/21504857.2017.1289966
  10. “Drága olvasó! Mit hozol ki ebből a katyvaszból itten?” [A review of Blossza by Gergely Oravecz] Műút, no. 55, 2016, pp. 50-53.
  11. “Maga művész, csak a nyilvános kivégzés érdekli.” [A review of Rembrandt by Typex] Műút, no. 52, 2015, pp. 38-41.
  12. “A Visual Third Way.” A review of Grønstad, Asbjørn, and Henrik Gustafsson, eds. Ethics and Images of Pain. Hungarian Journal of English and American Studies. vol. 21, no. 2, 2015, pp. 462-466.
  13. “‘We Own Them’ – A Review of W. J. T. Mitchell’s Cloning Terror. The War of Images, 9/11 to the Present.Americana E-Journal of American Studies in Hungary, vol. 9, no. 2, 2013, Web. americanaejournal.hu
  14. “Economic Crises and Democracy in Latin America.” Review of Creative Destruction? Economic Crises and Democracy in Latin America by Francisco E González.” International Relations Quarterly, vol. 3, no. 3, 2012, Web. http://www.southeast-europe.org/pdf/11/DKE_11_A_R_Szep-Eszter.pdf
Translation of Academic Texts
  1. Greaves, Lorraine, “Füstfüggöny. A nők dohányzásának kulturális jelentése.” Helikon Irodalomtudományi Szemle, no. 1, 2016, pp. 122-130.
  2. Hirsch, Marianne, “Az utóemlékezet archívumi fordulata” [from The Generation of Postmemory] Helikon Irodalomtudományi Szemle, no. 3, 2014, pp. 421-437.
Foreword
  1. “Editors’ Introduction” written together with Kata Gyuris. Turning the Page: Gendered Identities in Contemporary Literary and Visual Cultures. Ed. Kata Gyuris, Eszter Szép and Dóra Vecsernyés. L’Harmattan, 2018, pp. 13-15.
Popular Science Contributions
  1. [forthcoming] I wrote an introduction to the Hungarian edition of How to Study Comics and Graphic Novels: A Graphic Introduction to Comics Studies by Enrique del Rey Cabero, Michael Goodrum, and Josean Mirlesín Mellado. Oxford Comics Network, 2021. ISBN of the Hungarian edition: ISBN 978-615-01-1131-5 
  2. [forthcoming] I translated How to Study Comics and Graphic Novels: A Graphic Introduction to Comics StudiesÚtmutató a képregények tanulmányozásához: bevezető a képregénytudományba – by Enrique del Rey Cabero, Michael Goodrum, and Josean Mirlesín Mellado, Oxford Comics Network, 2021. ISBN of the Hungarian edition: ISBN 978-615-01-1131-5 
  3. “Apa, anya, űrháború.” [on Brian K. Vaughan] Filmvilág, no. 4, pp. 35-37.
  4. 2018 “Kids’n’Comics: An Equation with Variables to Rearrange.” [Foreword] Kids’n’Comics Exhibition Catalog, D17 Gallery, 2018, pp. 10-12.