Absztrakt – A képregény Kongóban. A Kittenberger vizuális világa.

Standard

Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II.
PTE BTK, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
május 5–6.

Az előadás Somogyi György, Dobó István, és Tebeli Szabolcs Kittenberger: Fabriqué en Belgique (2016) című képregénye kapcsán Kongó mint képregényhelyszín vizuális megjelenítését, a cselekmény és a helyszín viszonyát vizsgálja három eltérő műfajú, eltérő esztétikájú, és eltérő országban készült képregényben. Az elemzés fókuszában álló Kittenberger a posztkoloniális gondolkodás kérdésfeltevéseit sikeresen ülteti át a magyar kalandképregény közegébe, bár az antropológiai hitelességre (is) törekvő narratív igénynek olykor ellentmondanak a vizualitás szintjén megjelenő klisék és általánosítások. A Kittenbergert először a koloniális eszméket tükröző belga klasszikus, Hergé Tintin Kongóban tükrében olvasom, melynek első, később átszerkesztett változata 1931-ben jelent meg. A későbbiekben az összehasonlítás a Joseph Conrad életét és legismertebb regényét feldolgozó a 2010-es brit graphic novel, a Heart Of Darkness sejtelmes vizualitásának elemzésével folytatódik.

kittenberger1.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s