Roadkill

Az írás eredetileg a 168 óra 2020/45. számában jelent meg.

Mi fán terem a konzervatív politikus?

Egy sikeres konzervatív miniszter a főszereplője a BBC legújabb sorozatának: Hugh Laurie élvezettel szavalja Peter Laurence filozófiját a szabadságról és a választókról, parádézik a mindig talpára eső politikus megformálásában.

Laurence a legelső jelenetben egyből meg is nyer egy hosszas bírósági csatározást: az őt rágalmazó folyóiratnak súlyos összeget kell fizetnie, mivel bebizonyosodott, hogy hamisak a vádak, melyek szerint obskúrus és törvénytelen módokon próbálta privatizálni az NHS-t, tehát gyakorlatilag az egész brit egészségügyet. A tárgyalóteremből kilépve Laurence magabiztosan nyilatkozva már azt kutatja, hogyan építhetné tovább a karrierjét, miközben a kudarcot vallott oknyomozó újságírót kirúgják a munkahelyéről. Laurence a nép embere, aki önerőből küzdötte fel magát a politikai térképre, közlekedési miniszterként igyekszik minél több reflektorfényt magára irányítani, de emellett el nem mulasztaná, hogy minden héten élő rádióműsorban beszéljen nézeteiről a betelefonálókkal, és hogy bárkivel szelfizzen, aki arra kéri.

Időszerűnek tűnik a brit populizmus vizsgálata a Brexit utáni időkben, és ugyancsak érdekes vállalkozás (a britek számára) televíziós sorozatban vizsgálni a brit konzeratív politikát, hiszen az 1997-2010 közti időszakot kivéve Nagy-Britanniában 1979 óta a konzervatív párt kormányoz. Ennek ellenére kevés film, sorozat, vagy színdarab foglalkozik a Torykkal. A Roadkill sorozat forgatókönyvét jegyző David Hare hangsúlyozza, a konzervatív politikusi identitás részletei érdeklik, de Peter Laurence alakja nem valamely konkrét politikus megjelenítése. Hare, akit kétszer is jelöltek a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díjra, először Az órák című film forgatókönyvéért, másodszor A felolvasóért, ezúttal egyenetlen és olykor vontatott szövegkönyvet alkotott, amelyből lassú és már ismert elemekből építkező sorozat készült. Sajnos a konzervatív politikáról igen keveset tudunk meg.

Hare a BFI (British Film Institute) beszélgetésében arról mesélt, hogy az érdekli, a huszonegyedik században miért nem buknak bele a botrányaikba a politikusok, miért nincs szégyenérzet a politikában, a tetteknek nincs következménye – erről a négyrészes sorozat első felében igen keveset tudunk meg. Az eltussolt botrány is elég gentleman-szerű innen Magyarországról szemlélve, persze ez lehet, hogy még változik, ha az oknyomozó újságírónak sikerül egy adu ászt előrántania az ingujjából, vagy ha Laurence magánéleti botrányai a sorozat végére összeérnek politikai játszmáival. A politikai rendszer leírásánál azonban Hare-t jobban érdekli a központi figura alakja, aki egyszerre hősies és gyarló, aki nagyon jól improvizál, mégis kiszolgáltatott a politikai tanácsadóinak, és akire a saját pártján belüli intrikák nagyobb veszélyt jelentenek, mint az ellenzék.

A jelen cikk megírásáig elérhető két epizód alapján a Roadkill leginkább egy Shakespeare-i királydrámához hasonlítható: jellemek állnak a középpontban (valóban jutalomjáték ez a színészi gárdának), és még az aljasságban is van valami nemes. Helen McCrory játsza Dawn Ellison miniszterelnök-asszonyt, aki határozottan és ugyanakkor játékosan manipulálja Laurence-t. McCrory alakítása elhiteti, az, hogy a női miniszterelnök nem kivételes csillagegyüttállás vagy vasszigor következménye, hanem teljesen természetes.

A sorozat további Shakespeare-i vonása, hogy emberi kapcsolatok változó dinamikája építi fel az epizódok vázát: Laurence-et a szeretőjéhez, a lányához, a feleségéhez, illetve a valószínűleg cinkelt kártyákkal játszó politikai tanácsadójához fűződő kapcsolatában ismerjük meg. Emiatt kevés játékidő jut arra, hogy Laurence politikai korruptságát megismerjük, vagy hogy érezzük a politikai újságíró munkájának tétjét (maga az alkoholizmusát hátrahagyó karakter ismét igen érdekes, de sajnos számos hiteltelen, naivan ábrázolt jelenetben láthatjuk). Sokkal inkább karakterdráma ez, mint politikai dráma, neadjisten thriller, ahogy a BBC jellemzi a sorozatot.

Szép Eszter

Roadkill, HBO GO, 4×60 perc